- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie na rzecz chorych na nowotwory „Pacjent jest najważniejszy” - zwane dalej Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
- Siedziba Stowarzyszenia i jego organów znajduje się w Warszawie.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na społecznej pracy jego członków, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw. Członek stowarzyszenie może być zatrudniony jako jego pracownik.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z właściwymi przepisami.
Celem stowarzyszenia jest:
- reprezentowanie interesów osób chorych na nowotwory, ich rodzin i opiekunów;
- ochrona praw osób chorych na nowotwory;
- ochrony i promocji zdrowia w zakresie wieloaspektowej problematyki nowotworów;
- pomoc i organizacja ruchu wzajemnego niesienia pomocy na rzecz chorych na nowotwory;
- zabieganie o leczenie chorych na nowotwory zgodnie ze światowymi standardami;
- pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na nowotwory;
- podnoszenie świadomości społecznej w zakresie chorób nwotworowych;
- zintegrowanie środowiska osób zmagających się z nowotworami;
- promocja i organizacja wolontariatu;
- dobroczynność publiczna.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- podnoszenie wiedzy na temat chorób nowotworowych i onkologii jako dziedziny medycyny;
- podnoszenie wiedzy na temat fundamentalnych praw pacjentów onkologicznych w Polsce i Unii Europejskiej;
- zwiększenie wpływu osób chorych na nowotwory na politykę zdrowotną państwa;
- współpracę z organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami i podmiotami, występowanie z wnioskami i petycjami do Sejmu i Senatu RP, Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Zdrowia oraz innych instytucji odpowiedzialnych za ochronę zdrowia, opiniowanie projektów aktów normatywnych w procesie legislacyjnym;
- udział w pracach krajowych i międzynarodowych organizacji do walki z chorobami nowotworowymi;
- organizowania grup wsparcia i samopomocy dla pacjentów onkologicznych;
- zapewnienie dostępu do informacji niezbędnych w procesie leczenia dla chorych na nowotwory;
- pomoc w dostępie chorym na nowotwory, ich rodzinom lub opiekunom do opieki psychoonkologicznej;
- udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej w zakresie leczenia i rehabilitacji chorym na nowotwory pozostającym w trudnej sytuacji finansowej;
- otaczanie opieką cho¬rych w szpi¬ta¬lach oraz domach;
- propagowanie profilaktyki chorób nowotworowych;
- opracowywanie i wydawanie materiałów informacyjnych, propagowanie działalności Stowarzyszenia oraz jego idei i celów;
- prowadzenie działalności doradczej i informacyjnej na rzecz społeczeństwa;
- organizowanie świadczeń na rzecz społeczności lub osób indywidualnych;
- prowadzenie działalności promocyjnej i artystycznej, organizowanie imprez integracyjnych, kulturowych, rozrywkowych i sportowych;
- współdziałanie i pozyskiwanie do współpracy władz, instytucji, podmiotów gospodarczych, oraz organizacji zainteresowanych celami Stowarzyszenia w kraju i zagranicą;
- działania na rzecz egzekwowania praw pacjentów, w tym również poprzez udział w postępowaniach sądowych w charakterze organizacji społecznej;
- prowadzenie i wspomaganie działalności badawczej i naukowej;
- prowadzenie działalności wydawniczej;
- podejmowanie działań na rzecz zdobywania środków finansowych na realizację zadań.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- a) członków zwyczajnych,
- b) członków wspierających,
- c) członków honorowych.
- Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawione praw publicznych.
- Cudzoziemcy, bez względu na miejsce zamieszkania, mogą być członkami Stowarzyszenia zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
- Osoby prawne mogą być członkami wspierającymi Stowarzyszenia.
- Kandydat do Stowarzyszenia składa pisemną deklarację zawierającą oświadczenie o przystąpieniu i zobowiązanie do opłacania składek.
- O przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały. O swojej decyzji Zarząd niezwłocznie powiadamia pisemnie zainteresowanego.
- Od decyzji odmownej zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna. Odwołanie należy wnieść w terminie 1 miesiąca od otrzymania pisemnej informacji o decyzji Zarządu.
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków Stowarzyszenia i brania udziału w głosowaniu,
- wybierania i bycia wybranym do organów Stowarzyszenia,
- zgłaszania do organów Stowarzyszenia wniosków w sprawach związanych z jego działalnością i żądania informacji o sposobie ich załatwienia,
- uczestniczenia w spotkaniach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- brać czynny udział w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał organów Stowarzyszenia,
- nie naruszać solidarności organizacyjnej Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
- Ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu następuje wskutek:
- pisemnej rezygnacji z członkostwa,
- śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
- likwidacji członka będącego osobą prawną,
- wykluczenia.
- nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
- postępowania rażąco sprzecznego z niniejszym Statutem,
- postępowania, które dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w jego dobre imię,
- działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub zagranicą, która za swoją zgodą zostanie przyjęta do Stowarzyszenia za okazaną pomoc w realizacji jego celów, po złożeniu deklaracji oraz oświadczenie o zakresie deklarowanej pomocy na rzecz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
- Skreślenie z listy członków wspierających następuje zgodnie z § 11.
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na jej miejsce zamieszkania, której godność tę nada Walne Zebranie za szczególne zasługi dla Stowarzyszenia.
- Nadanie członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia godności członka honorowego, nie powoduje utraty przez niego praw i obowiązków jako członka zwyczajnego, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz obowiązku opłacania składki członkowskiej.
- Walne Zebranie może odebrać godność członka honorowego w wypadkach określonych w § 11 ust. 2 lit. b - d.
- Członkowi honorowemu może być nadana godność Honorowego Prezesa Stowarzyszenia. Godność tę Walne Zebranie może nadać osobie szczególnie zasłużonej w działalności na rzecz Stowarzyszenia, której postawa moralna i dotychczasowa działalność jest zgodna z celami i zasadami działalności Stowarzyszenia.
- W tym samym czasie godność Honorowego Prezesa Stowarzyszenia może być nadana tylko jednej osobie.
- Do Honorowego Prezesa Stowarzyszenia stosuje się postanowienia dotyczące członków honorowych, z tym że nadanie i odebranie tej godności następuje uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
- Honorowy Prezes Stowarzyszenia ma prawo udziału w pracach wszystkich organów Stowarzyszenia z głosem doradczym.
- Członek wspierający ma prawo brać udział - z głosem doradczym - w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 11 ust. 2 pkt b) i d).
- Członek honorowy Stowarzyszenia ma wszystkie uprawnienia i obowiązki przysługujące członkom zwyczajnym, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz obowiązku uiszczania składek.
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
Organami Stowarzyszenia są:
- Wyboru Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków spośród członków Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym. Walne Zebranie może zarządzić głosowanie jawne.
- Skład pierwszego Zarządu Stowarzyszenia oraz Komisji Rewizyjnej zostanie wybrany przez Założycieli.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej są wybierani na 3-letnią kadencję.
- Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
- pisemnej rezygnacji,
- odwołania przez Walne Zebranie uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
- Uchwały wszystkich organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków organu, o ile Statut nie stanowi inaczej.
- Jeżeli w pierwszym terminie na Walnym Zgromadzeniu Członków nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów oddanych przez członków obecnych.
- Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie jednej godziny po pierwszym terminie.
- Walne Zebranie Członków zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu, przynajmniej raz w roku kalendarzowym.
- Zarząd zawiadamia członków o terminie i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania przynajmniej na tydzień przed jego terminem.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia. Zarząd zwołuje Walne Zebranie niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, termin odbycia Walnego Zebrania musi przypadać w ciągu 2 miesięcy od chwili złożenia wniosku.
- Do żądania zwołania Walnego Zebrania dołącza się proponowany porządek obrad, który Zarząd obowiązany jest uwzględnić. Porządek może być rozszerzony przez Zarząd o inne punkty.
- Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania Stowarzyszenia należy:
- uchwalanie programów organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
- uchwalenie regulaminów działania Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działalności Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Stowarzyszenia z działalności minionej kadencji,
- udzielanie, po wysłuchaniu wniosków Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- wybór Prezesa i Członków Zarządu ze wskazaniem ich funkcji,
- wybór członków Komisji Rewizyjnej,
- uchwalenie Statutu Stowarzyszenia lub jego zmiany,
- nadanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji,
- podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym Statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów.
- Zarząd składa się z 5 członków: Prezesa, 2 Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika, których wyboru i powierzenia funkcji dokonuje Walne Zgromadzenie.
- Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu. W razie jego nieobecności zastępuje go wskazany Wiceprezes lub wskazany członek Zarządu.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
- Do zakresu działania Zarządu Stowarzyszenia należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania,
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
- podejmowanie uchwał dotyczących przyjęcia członków i ustania członkostwa,
- uchwalenie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia,
- nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 25 ust. 6,
- uchwalanie regulaminu Biura.
- Komisja Rewizyjna składa się od trzech do pięciu członków.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli merytorycznej i finansowej działalności Zarządu,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków w przedmiocie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- przedstawienie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
- prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
- składanie wniosku o zwołanie Walnego Zebrania.
- będące członkami Zarządu lub pozostające z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków w przedmiocie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i w razie potrzeby inni jej członkowie mają prawo uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia.
- Majątek Stowarzyszenia tworzą środki pieniężne i inne składniki majątkowe, które służą wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
- Majątek Stowarzyszenia pochodzi z:
- składek członkowskich,
- dotacji,
- środków otrzymanych od sponsorów,
- darowizn,
- zapisów i spadków,
- dochodów z majątku.
- nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości,
- nabycie, zbycie lub objęcie udziałów lub akcji w spółce,
- zaciągnięcie kredytu lub pożyczki,
- wynajęcie lub wydzierżawienie nieruchomości Stowarzyszenia na okres dłuższy niż 3 lata,
- rozporządzenie składnikiem majątku Stowarzyszenia o wartości wyższej niż 20.000 zł lub zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego tę wartość,
- przyjęcie lub odrzucenie spadku.
- Zabronione jest udzielanie pożyczek przez Stowarzyszenie lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do:
- członków Stowarzyszenia i jego organów,
- pracowników Stowarzyszenia,
- małżonków pracowników oraz ich krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych lub powinowatych w linii bocznej do drugiego stopnia,
- osób związanych z pracownikami z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składa Prezes samodzielnie lub dwóch członków Zarządu łącznie, w tym Wiceprezes.
Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym, wyłącznie przez Walne Zebranie Stowarzyszenia na podstawie uchwały powziętej większością dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia; § 18 nie stosuje się.
- Stowarzyszenie może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zebrania powziętej większością dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia; § 18 nie stosuje się.
- Likwidatorami są członkowie Zarządu Stowarzyszenia, jeśli Walne Zebranie nie wyznaczy innych likwidatorów.
- Pozostały po likwidacji majątek Stowarzyszenia, zostanie podzielony zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.